Jul 22, 2013

HE'S ALWAYS HERE

Assalamualaikum.

We can never predict what's going to happen to us the in the future. But I always believe on this saying,

"Apa yang terjadi kat orang lain tak semestinya takkan terjadi kat kita dan apa yang terjadi kat kita tak semestinya akan terjadi kat orang lain."

Ya'll get what I meannn?? (Ghetto style lulz)

Acapkali (peewit) aku akan perhati apa yang jadi kat orang sekeliling aku. Contohnya bila benda buruk jadi kat someone, automatik aku akan doa dalam hati "Harap-harap benda tu takkan jadi kat aku." Or bila ada orang buat benda yang secara fitrahnya/religiously wrong or unacceptable by the society, haruslah aku akan cakap dalam hati "Aku takkan buat macam tu sebab itu salah." And bammm! The same exact thing happens to me soon after.

Dan kadang-kadang bila benda tak elok jadi kat kita contohnya benda hilang sebab letak benda tu merata-rata tempat. Lepas tu, kawan kita ni, daripada tolong cari, dia duk bebel pulak sebab kita cuai. Mula la kita nak hangin satu badan. Dah lah benda hilang, kena bebel pulak tu. So dalam hati tu dah menyumpah seranah kawan kita tu and harap one day dia pun akan hilang something yang dia sayang. Nauzubillah. Jahat betoi niat tu. Tapi sampai ke sudah, dia tak hilang pape pon. Doa tak baik, Allah tak makbulkan. So tak payah la nak doa bukan-bukan. Baik doa yang baik-baik je lagi bagosss.

What I meant to say is, life is full of surprises. Things happen when you least expecting it.

Like when I swore I'll never get married coz of several factors melibatkan perasaan dan proses kahwin yang renyah, but the next thing I know, marriage is one of the thing I look forward to. Tu la, dulu bongkak sangat konon tak nak kawen bagai. Hewhew.

And when I say I don't like someone ni sebab perangai macam *beep* and orang tu kebetulan orang ______[masukkan nama negeri], habis semua orang ______[masukkan nama negeri] aku tak suka. Ish ish sifat kenegerian betoi aku ni kan. Pastu sekarang, rapat pulak dengan orang negeri tu jugak aku ni. Macam kena tampar di dahi dengan sudip sedasss rasanya. In yo face! Gitu...

Pendek kata, jangan riak takbur sangat kononnya kita takkan buat benda jahat yang orang lain buat.  Sebab we might end up buat benda lebih jahat dari orang lain.

Jangan expect benda buruk yang jadi kat orang lain takkan jadi kat kita. Sebab dalam sekelip mata je pape boleh berlaku.

And jangan doa benda buruk akan jadi kat orang lain. Allah itu Maha Adil. Takut nanti doa tu kena kat kita sendiri. Elok doa yang baik je, even bukan untuk orang lain, untuk kita sendiri pon okay.

One more thing I always remember someone said to me before. Biar orang buat kita, kita jangan buat orang. Allah kan ada. :)